Logo-jacek

3e- Wzór: Upoważnienie dla wiceprzewodniczącego komisji stypendialnej

Zgodnie z art. 175 ust. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, na wniosek właściwego organu samorządu studenckiego kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej lub rektor przekazują uprawnienia w zakresie przyznawania stypendium socjalnego, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, zapomogi oraz stypendium rektora dla najlepszych studentów odpowiednio komisji stypendialnej lub odwoławczej komisji stypendialnej. Komisjami takimi kieruje przewodniczący, którym może być student lub pracownik. Zresztą powinno to wynikać z regulaminu przyznawania pomocy materialnej dla studentów. W przypadku komisji stypendialnej dla doktorantów - nie mylić z komisją doktorancką opiniującą wnioski o stypendium doktoranckie lub tzw. projakościowe - przewodniczącym może być doktorant lub pracownik. Art. 177 ust. 4 psw wyraźnie stanowi, że decyzje wydane przez komisje stypendialne i odwoławcze komisje stypendialne podpisują przewodniczący tych komisji lub działający z ich upoważnienia wiceprzewodniczący.
Powyższy przepis koresponduje z treścią art. 268u ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (t.jedn. - Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), zgodnie z którym organ może upoważnić w formie pisemnej pracowników obsługujących ten organ do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń.
Trzeba wyraźnie wskazać, że pozycja przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie jest tożsama. Przewodniczący powinien być wskazany w akcie powołania komisji stypendialnej przez dziekana/rektora. Wykonuje on bowiem jego zadania. Wiceprzewodniczący może, ale nie musi, być powołany. Dopuszcza się powołanie przez samego dziekana/rektora w akcie określającym skład komisji, jak również jest statut może wynikać z ustaleń wewnętrznych organu. Przykładowo to samo komisja może na posiedzeniu wybrać wiceprzewodniczącego. Jego wybór powinien być jednak uzewnętrzniony w postaci uchwały komisji stypendialnej w przedmiocie wyboru wiceprzewodniczącego. W przypadku jego powołania możliwe jest upoważnienie do załatwiania spraw. Ww. przepis wyraźnie stanowi, że podstawą takiego działania będzie wydane przez przewodniczącego komisji upoważnienie. Nie powinien więc dziekan w akcie powołania komisji stypendialnej upoważniać wiceprzewodniczącego do wydawania decyzji i ich podpisywania.
Warto zwrócić uwagę na dwa praktyczne aspekty działalności wiceprzewodniczącego. Po pierwsze, zastępuje on przewodniczącego co oznacza, że działa pod jego nieobecność. WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 6 lutego 2013 r., sygn. IV SA/Wr 644/12, wskazał, iż rozstrzygnięcia komisji podpisują, co do zasady, jej przewodniczący, a wiceprzewodniczący tylko na podstawie dającego się zweryfikować upoważnienie i tylko podczas nieobecności przewodniczącego w prawach komisji. W innym orzeczeniu - wyroku WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2013 r., sygn. II SA/Wa 1013/13, Sąd podkreślił, że osobami upoważnionymi do podpisania decyzji są przewodniczący lub działający z ich upoważnienia wiceprzewodniczący. Bezskuteczne będzie tu np. upoważnienie rektora, w którym upoważnia m.in. sekretarza komisji stypendialnej do podpisywania decyzji w imieniu komisji. Takie upoważnienie jest niezgodne z treścią art. 177 ust 4 psw. Przywołany powyżej art. 268a kpa precyzuje, że upoważnienie powinno mieć postać pisma, co jest dość istotne dla oceny legalności działania organu.
Po drugie, z faktu, że wiceprzewodniczący może podpisywać decyzji nie wynika kompetencja wiceprzewodniczącego do wydania decyzji w przedmiocie przyznania stypendium lub zapomogi przewodniczącemu komisji stypendialnej. Będą tu miały zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego do wyłączenia organu - i przekazania sprawy organowi wyższego rzędu. Zgodnie z art. 25 kpa organ podlega wyłączeniu w sprawach dotyczących jego kierownika, jak i osób związanych z nim. Pojawia się pytanie, czy wniosek o zapomogę złożony przez wiceprzewodniczącego upoważnionego do podpisywania decyzji będzie generował konieczność wyłączenia całego organu i przekazania sprawy do organy wyższego rzędu. W mojej ocenie, gdyby faktycznie wiceprzewodniczący miał odpowiednie upoważnienie i co więcej - podpisywałby te decyzje - zachodzi konieczność wyłączenia całego organu bowiem wiceprzewodniczący wykonuje w tym zakresie kompetencje kierownika organu, jakim jest komisja stypendialna. Chodzi tu bowiem o zapewnienie bezstronności w rozpatrywaniu spraw.
Z upoważnienia powinien wynikać również okres, na jaki zostało ono wydane - w przypadku braku takiego wskazania należy to upoważnienie łączyć z okresem kadencji komisji stypendialnej, nie wcześniej niż od daty wydania takiego upoważnienia. Wygasa ono jednak wraz z utratą statusu członka komisji stypendialnej, co automatycznie następuje np. wraz z utratą statusu studenta.

Pobierz wzór

Polecana literatura:
W. Chrościelewski, J. P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2015.